■ ■ Få köpsituationer kan erbjuda konsumenten så många strålande tillfällen
att köpa grisen i säcken som just "grammofonaffären". I en bransch som nästan
helt domineras av den s k rackförsäljningen, har kunden ingen som helst
möjlighet att själv kontrollera varans kvalitet eller beskaffenhet. Det blir ett
lotteri, närmast, om man råkar få en godtagbar produkt. Provlyssning av skivor
förekommer inte utom i undantagsfall, och då på ofta skrattretande dåliga
anläggningar, som verkligen inte ger utrymme för kvalitetsbedömningar. Medan
hemanläggningarnas kvalitet ökar, verkar det världen över som om skivornas
kvalitet skulle sänkas undan för undan! Förhållandena har också resulterat i
skarp kritik i fackpressen världen över, i arga insändare osv.
Vad har köparen för garanti att mappen innehåller en acceptabel vara? Om
skivan får provspelas i affären, är faran överhängande att den redan är
misshandlad när den köps. Även om skivan är provspelad i affären, kan det vara
ett exemplar som redan har reklamerats och sedan helt sonika ställts tillbaka i
sitt fack för att säljas till en ny, mindre skeptisk — eller initierad — kund.
Vissa affärer är iskalla när det gäller reklamationer. Köpt är köpt, lagt
kort ligger är parollerna, byte medgives inte. Den, som råkar ut för en dylikt
tredskande skivkrämare, gör klokast i att kontakta det aktuella skivbolaget
direkt, där man oftast visar större förståelse, dikterad av en uppriktig önskan
att tillhandahålla en fullgod produkt. Ett skivbolag som lägger ner tiotusentals
kronor på studiohyra, musikergage och andra poster vill inte riskera ett dåligt
renommé till följd av felaktigheter i den slutliga produkten = skivan.
Felen ligger knappast i inspelningsledet
För att ringa in de felmöjligheter som finns, måste vi närmare skärskåda hur
framställningen av en skiva går till.
Det första som behövs för att göra en skiva är ett program. Här frestas man
säga: Vad som helst, bara det hörs! Detta verkar nämligen vara mottot för en god
del av dagens produktion i grammofonbranschen.
Väljer vi att spela in t ex ett popband ger oss redan det unika tillfällen
att avnjuta höggradig förvrängning, tom innan det har blivit en skiva!
Popbandets förstärkare är bara de behäftade med så hög distorsion, att de
omöjliggör en så kallad High fidelity-inspelning. Genom att dessutom driva
förstärkarna nära den gräns då högtalarna förgasas eller splittras till
konfetti, framträder brus och brum med en nivå som endast obetydligt
underskrider det ljud som elgitarrerna själva avlämnar. En dynamik på 3 dB är
ett gott värde på en popförstärkare, men kan ytterligare minskas om man använder
en s k fuzz-box, ett namn som målande beskriver apparatens undergörande inverkan
på ljudkvalitén. Den som klagar på pressningen på en fuzz-gitarrskiva är således
ute i det ogjordaste av väder (har hänt: "gitarren låter inte rent").
Det är alltså viktigt att skilja på de "fel" som redan finns i inspelningen
och de defekter som uppkommer på ett senare stadium. När det gäller inspelningar
av mera konventionell typ, kan man vara säker på att alla eventuella missljud
uppmärksammas av teknikern eller producenten och åtgärdas innan originalbandet
får gå vidare till gravering. Klickar och sprakningar kan klippas bort, brum och
brus kan ofta elimineras med filter, och i omöjliga fall tar man ju en tagning
till. Man kan alltså vara ganska säker på att påvisbara fel i de flesta fall
inte ligger i inspelningen, utan har uppkommit i ett senare led i produktionen.
Varning för "patenterad" LP-singel av märkligt slag
Nästa steg är graveringen av det färdiga originalbandet till lackskiva. Med
en graverdosa, som i princip är omvänd pickup, ristas spåren in i en relativt
mjuk lackskiva, som utgör grund för kommande pressmatriser. Vid graveringen sker
en avvägning mellan nivån å ena sidan och speltiden å den andra. Lång speltid
ger lägre ljudstyrka på skivan, vilket förklarar varför alla skivor inte är lika
starkt graverade. Är speltiden kort, vill man naturligtvis ta till vara den
extra dynamik man har till förfogande och höjer således nivån. Vid ökad
utstyrning på skivan ökar dock även avspelningsdistorsionen, medan en lägre nivå
ställer större krav på en tyst pressning.
Ökad nivå på graveringen ger alltså ökad avspelningsdistorsion, upp till den
punkt där skivspåret svänger så våldsamt att det går ihop och det således helt
enkelt inte får plats mera. En allt för svag utstyrning ställer alltså större
krav på en tyst pressning, vilket gör att nivån inte kan sänkas hur mycket som
helst utan andra åtgärder får tillämpas. Vid extremt starka signalamplituder kan
det hända att pickupen inte klarar av att hänga med i skivspåret, utan kastas
ur. För att klara av detta problem har man ofta en automatik inbyggd i
graververket, som gör skivspåret djupare vid starkare amplituder, så att
pickupens nål lättare stannar kvar på skivan under avspelning.
Distorsionen ökar, ju närmare etiketten man kommer. Detta på grund av att
tätheten hos informationen ökar, eftersom man har lägre periferihastighet i
innerspåren. Ett varv är ju mycket kortare inne vid etiketten än vid
ingångsspåret till skivan, men det måste ändå rymma lika mycket information. För
att råda bot på detta använder vissa grammofonmärken en sorts "fördistorsion",
dvs man graverar in viss distorsion på skivan, som sedan "tas ut" av
avspelningsdistorsionen. RCA:s DYNA-GROOVE-SYSTEM är ett exempel på detta. En
annan lösning är den elliptiska nålen, som anses följa det graverade spåret med
större överensstämmelse än den vanliga, sfäriska nålen. Har man då en
Dyna-groove-platta, kommer inte avspelningsdistorsionen att bli tillräckligt hög
för att ta ut "fördistorsionen" och resultatet kan då faktiskt bli ännu högre
distorsion!
Vad beträffar brus så är lacket det tystaste mediet i hela kedjan. Den som
har haft tillfälle att lyssna på ett s k graverlack" hämtar sig inte på
åtskillig tid därefter. Den häpnadsväckande tystnad som råder innan musiken
börjar är en enastående upplevelse för den som hittills endast hört pressade
skivor, dvs produktionsexemplar. Lack är den sanna Hi Fi-upplevelsen.
Graveringen är en till ytterlighet anpassad balansgång, tidskrävande och tålamodsprövande.
Mer än en gång har det hänt att tekniker drivits till vansinne av omöjliga
graveringsuppgifter, som t ex åtta minuters singleskivor med stark popmusik,
vassa "s"-ljud från obegåvade sångare med felaktig tandställning eller grava
gomdefekter av starkt intresse för doktorander eller "live"-upptagningar i
stereo med fasförhållanden som får graverdosan att vrida sig som en korkskruv i
ett tillstånd av stark vånda.
Ett "patenterat system" för gravering av extremt långa singelskivor har f ö
sett dagens ljus i USA. Med detta förnämliga "system" kan man pressa in en
normal LP:s speltid på en single. "Systemet" innebär att man beskär all bas på
inspelningen. Basen är i spårgraveringshänseende nämligen mest utrymmeskrävande
på skivan — ett gammalt knep — men hur man kan få patent på detta är en gåta för
(nästan) alla i grammofonbranschen! Varning alltså, för "patenterade
LP-singlar"!
Matrisfel går igen på hela skivserien
Efter graveringen går det färdiga lacket till matrisering. Lacket besprutas
med silverlösning, som gör det möjligt att fälla ut den nickelbeläggning som
utgör den första s k fadermatrisen, som alltså är en negativ avbild av lacket.
Beroende på skivans förväntade framgångar nöjer man sig antingen med
fadermatrisen eller fortsätter proceduren med en sk fullutveckling. Om man
räknar med en mindre upplaga låter man fadermatrisen gå direkt till presseriet.
Tror man på en större upplaga låter man göra en "moder" av "fadern" på samma
sätt som man fick "fadern"från lacket. På så sätt slipper man gravera om, ifall
man behöver fler pressmatriser. Om det sedan behövs flera pressmatriser kan man
då enkelt få dessa av modern, som ju i princip är samma sak som den första
lackskivan, bara med den skillnaden att "modern" är av metall, och således mera
hållbar. Lacket kan dessutom inte lagras, då det tenderar att flyta ut, dvs
försöker återta den ursprungliga form som det hade innan det var försett med
några spår.
Felaktigheter i matrisering kan uppstå t ex när nickerbeläggningen skall
lossgöras från lacket. Små bitar kan följa med från lacket och åstadkomma
knäppar i den färdiga pressningen. Otroligt nog, så går det faktiskt att
"radera" ett fel på en matris! Skickliga "matrisörer" kan med hjälp av nålar och
allehanda precisionsverktyg operera bort knäppar och dylikt. Ibland kan
utfällningen av nickel bli ojämn och då ge upphov till brus och knaster. Ett fel
på en matris innebär självfallet att alla skivor pressade med den
matrisen blir bristfälliga. Misstänker man att felet ligger i matrisen, hjälper
det således inte att byta sin skiva mot en ny. Chansen är överväldigande att
även den är pressad med samma matris.
"Groove-guarcT-behandlingen en antik relikt från växlartiden
Från matrisverkstaden går pressmatrisen vidare till presseriet. Matrisen
"knäcks", dvs bockas i ytterkanten för att ge form åt den allmänt avskydda "groove-guarden"!
Dvs den förtjockning i ytterkanten som gör att spelytan på skivan inte kommer i
kontakt med en eventuellt underliggande skiva vid avspelning med skivväxlare. De
tarvliga och missledda Hi Fi-entusiaster som är så besvärande lata att de måste
använda skivväxlare är dessbättre mycket lätt räknade. Ändå måste miljontals
hängivna musikälskare dras med det dånande oljud — icke olikt en
cement-bländares fall från fjärde våningen — som detta övergrepp på matrisen ger
upphov till. Önskad av ingen fortlever "grove-guarden"- att bli till på
slentrian i presserierna världen över. Förf kan inte finna något rationellt skäl
till att man behåller den här ostkanten. Vet någon annan det?
Innan matrisen monteras i pressverktyget har den försetts med det hål i
mitten som slutligen blir till skivans centrumhål. Centrumhålet utföres således
efter det att själva matrisen är gjord och är alltså inte en kopia av
graverlackets mitthål. Detta förklarar varför en skiva så ofta kan vara
ocentrerad. Om skivan är ocentrerad uppstår svaj, dvs tonerna får en glidande
karaktär som är mycket obehaglig att höra. Svaj kan också uppstå om skivan är
bucklig. Detta kan ha hänt genom att skivan har hanterats ovarsamt medan den
fortfarande var varm, eller genom felaktigheter i monteringen av matriserna i
pressverktyget. Allt det här är tyvärr så vanligt att det snarast är regel idag
— skivorna vajar av och an och går i en åtta på skivtallriken medan tonarmen
jobbar som en pistong eller vevsläng upp och ner.
I pressverktyget sitter nu två matriser — skivans fram- och baksida — och
mellan dem läggs en klump vinyl, som under värme och tryck pressas till en
färdig skiva. Man låter ånga cirkulera i pressverktyget till dess plasten har
smält ut, varefter vatten får passera för kylning av matriserna och skivan.
Med dagens stressade produtkionstakt händer det alltför ofta att man inte
tillåter pressningen ta den tid den tar. Genom att minska tiderna för
uppvärmning och avkylning kan man öka produktionstakten = öka vinsten.
Skivköparna ropar efter mera skivor i snabbare takt än vad presserierna hinner
leverera.
Vådan av att minska tiderna visar sig dock pinsamt tydligt för konsumenten.
Det brus, språk, fnassel och dånande buller man inte sällan kan höra från skivan
är allt exempel på de akustiska sensationer som kan uppstå i pressningen! Det
finns knappast något oljud som inte kan framställas i pressningen! Brusande
havsvågor, skällande hundar och jordbävningsliknan-de avgrundsmuller — ingenting
är omöjligt. Kvalitetskontroll förekommer ■— dock med karaktären av stickprov.
Kontinuerlig övervakning skulle ställa sig för dyrt.
För att dryga ut pressmassan använder sig mindre nogräknade (amerikanska)
presserier av det spill som uppkommer t ex vid trimningen av den färdiga skivans
kanter och blandar in det i pressmassan. I detta spill kan förekomma allt mellan
himmel och jord: damm, gamla etiketter, fickkam-mar eller byxknappar. Vi har
också metoden att låta blåsa in luft i pressmassan, vars sammansättning skiftat
med åren. Då kan det bli en icke önskvärd "utdrygning" genom att massan och sen
skivan får fullt av mikromängder luftbubblor över sin yta som brister vid
avspelning och ger distorsion. Osv! Denna massa används till "mindre krävande"
pressningar som t ex popsinglar. Egendomligt nog har det alltid debatterats
livligt huruvida amerikanska pressningar skulle vara sämre än europeiska, medan
debatten i Europa har gällt om de amerikanska pressningarna skulle vara
bättrel Allt kan givetvis nyanseras, och det finns utan tvivel förnämliga
USA-tillverkade skivor. Men något generellt är svårt att göra gällande.
Köp snabbt — då är kvalitén bäst!
Matriserna slits givetvis undan för undan. Man kan räkna med att de första 2
000 skivorna är av god kvalitet. Sedan försämras den successivt. Vissa
presserier kanske pressar upp tiotusentals popskivor av en matris, speciellt om
det är en högaktuell skiva som skivbolaget vill ha fram så många som möjligt av
på kortast möjliga tid. Det är säkrast för skivköparen att få ändan ur vagnen
och bestämma sig för vilken skiva han vill ha, innan matriserna har gått 25 000
exemplar! Det är alltid en märkbar skillnad mellan de första pressningarna av en
amerikansk platta och de som kommer några månader senare!
Att märka är, att inget samband finns mellan skivpriset och varans kvalitet.
Det finns i marknaden billighetsskivor av en kvalitet, som vida överstiger många
full-prisskivors. Framställningen av lågprisskivor följer samma mönster som
framställningen av fullprisskivor. Samma omsorg läggs ner på gravering,
matrisering och produktionen i övrigt, bara med den skillnaden att programmet i
de flesta fall har varit utgivet tidigare och på så sätt oftast redan är
kostnadstäckt och avskrivet av skivbolaget. Man kan t o m gå så långt, att man
som regel kan påstå, att dagens låg-' prisutgivning är av högre kvalitet än den
gamla originalutgivningens. (Bl a beroende på förbättrad apparatur.) Idag görs
det t ex underverk med gamla 78-varvare, som återutgives på LP med en kvalitet
väsentligt överlägsen originalets raspiga shellacks-skiva! (Vi har tidigare
beskrivit sådana "elektroniska restaureringar".)
Varning däremot för fusk-stereoskivor! Dessa s k electronics reprocessed,
"rechan-nelled" och dylikt som förekommer i marknaden är inget annat än
osmakliga falsifikat. Det är omöjligt att göra korrekt stereo av ett
mono-original. I vissa fall har det gjorts horribla konstgrepp för att erhålla
en grotesk stereoeffekt som spolierar hela skivan. Mystiska ekofördröjningar,
filtreringar och motfaseffekter eller komprimeringar har förvanskat den
ursprungliga ljudbilden intill oigenkännlighet. Det finns dock en
möjlighet att originalet kan vara inspelat som flerkanals dito, så att tillfälle
ges att mixa om till en stereoutgivning, men ser man på skivmappen att
inspelningen är gjord 1923 är möjligheten knappast för handen. En dålig
mono-gra-vering är alltid mycket bättre än en förfuskad stereo version! (Också
detta har RT omskrivit tidigare.)
Är vi beredda att betala mer?
Vad finns det då för möjligheter att höja kvaliteten på skivorna? De dåliga
pressningarna går att göra bättre, bara man lägger ner större omsorg vid
framställningen. Att höja priserna generellt är kanske inte att förorda, men
kanske att ge ut speciella "Klass A -pressningar" (t ex de första 500
exemplaren från varje matris, provspelade och kontrollerade)! Säkerligen finns
det många som är villiga att betala några kronor extra för ett garanterat
gott exemplar! Önskvärt är givetvis att alla skivor blir
godtagbart bra, och t ex en kronas pålägg direkt till presseriet skulle kunna
motivera en sänkning av produktionstempot. Man får räkna med att ett LP-exemplar
endast kostar ett par kronor i ren plast- och framställningskostnad, så en
kronas höjning av skivpriset skulle innebära en 50-procentig inkomstökning för
presseriet!
En annan möjlighet skulle kunna vara att införa ett Dolby-system för
graveringen. Originalbandet graveras då genom en Dolby-enhet och spelas av med
en liknande anordning hemma i den egna stereoanläggningen. Vissa skäl talar
tyvärr emot detta. All gravering sker med tillämpning av den s k RIAA
-korrektionen, vilket in-nebär en sänkning av basen och en höj
ing av
diskanten, något som ju motsva-is av en motsvarande standardprocedur
avspelningsförstärkaren, fast omvänd. På a satt filtreras en betydande mängd
skiv-rus vid avspelningen. Ett införande av )olby-processen vid graveringen
skulle in-ebära en ytterligare diskanthöjning, vilket ite skulle låta sig göras
utan att man ankte medelnivån på skivan. Lägre nivå taller större krav på en
tyst pressning, >ch så är vi tillbaka där vi började! En viss orbättring bleve
säkerligen fallet, men frå-:an är om den blir så pass markant att len motiverar
inköpet av avspelnings-)olbyn till alla världens förstärkare? Detta ystem är ju
dessutom icke kompatibelt, Ivs i den meningen att en Dolby-skiva kulle inte låta
bra om den spelades av på :n apparatur utan Dolby-avspelning. knäppar och språk
elimineras inte heller lelt av Dolbyn, då den endast reducerar ex det konstanta
brus som uppkommer iv vinylytans små ojämnheter i skivspåret. En annan möjlighet
som diskuterats är Ht höja hastigheten från