Stereo-ABC
för
HiFi-intresserade
Allmänt om ljud
Det som vi uppfattar som ljud består av svängningar som fortplantas
genom luften. Svängningarna kan ske olika snabbt. Om de är långsamma hör
vi låga toner — bas — om de är snabba hör vi höga toner —
diskant.
Frekvensområde
Ett visst instrument kan spela från en lägsta till en
högsta ton. Instrumentet sägs ha ett visst tonomfång eller
frekvensområde, och det är därvid grundtonerna som avses. Inom ca 20 -
5000 Hz ligger de flesta instruments grundtoner. Övertonerna sträcker
sig däremot upp till ca 20 000 Hz, se fig. 2.
Örats frekvensområde
I genomsnitt kan det mänskliga hörselsinnet vid unga år
uppfatta toner mellan 20 och 20 000 Hz. Med tilltagande ålder avtar
förmågan att höra höga frekvenser. Vid 20 år hör man till ca 18 000 Hz
och därefter avtar den övre gränsen med ca 2000 Hz per 10 år. En
50-åring hör enligt denna regel upp till 10 000 Hz, men det finns
mycket stora individuella variationer. Bullerskador kan snabbt
sätta ned förmågan att höra höga frekvenser.
Decibel
Ljud uppträder med olika styrka (amp-litud). Ljudstyrkan kan
anges på olika sätt, bl a i enheten decibel (dB). dB-enheten
infördes av Graham Bell, telefonens uppfinnare, och anpassades till
örats sätt att reagera för olika ljudstyrke förändringar.
Det som örat i genomsnitt uppfattar som en fördubbling av ljudstyrkan
(individuella skillnader finns) kallade Bell för 10 dB. Enligt detta
måttsystem blir 20 dB en fyrdubbling av ljudstyrkan, 30 dB en
åttadubbling, 40 dB en 16-dubbling etc. Om ljudstyrkan minskar till
hälften betecknar man detta med —10 dB etc.
Hörseltröskel
Örat kan höra mycket svaga ljud. Det som "genomsnittsörat" nätt
och jämnt kan uppfatta sägs ha ljudstyrkan 0 dB. Detta motsvarar ungefär
svagt lövprassel.
Smärtgräns
Ökar man ljudstyrkan tillräcklig mycket blir hörselsinnet
överansträngt. Som en varningssignal känner man då smärta i örat. Denna
ljudstyrka — smärtgränsen - ligger på ca 130 dB och det är 10 000 000
000 000 (10 biljoner) gånger starkare än hörtröskeln.
Känsligheten för
ljudstyrkeändringar
Den minsta ljudstyrkeändring som
genomsnittsörat kan uppfatta är 1 dB. Det gäller dock endast för vissa
ljud (brus). Vid vanlig lyssning på tal och musik kan man nätt och jämnt
uppfatta 3 dB.
Ljudnivån i dBA för några
olika slag av ljudkällor
Jetmotor ..........................(25
m) 140 dB
Nithammare ................................
130 dB =SMÄRTGRÄNS
Propellerplan................... (50 m)
120 dB
Bergborr maskin .........................
110 dB
Plåtverkstad ................................
100 dB
Tung lastbil ...................................
.90 dB
Starkt trafikerad gata .....................
80 dB
Personbil .....................
..................70 dB
Vanligt samtal .......................(1
m) 60 dB
Lågmält samtal .................. ....(1
m) 50 dB
Dämpad radiomusik ........................
40 dB
Viskning (1 m) ................................
30 dB
Tyst stadsvåning ...............
...............20 dB
Prassel från löv .................................10
dB
HÖRTRÖSKEL.................. .............
0 dB
Svaj
Ljudåtergivning via skiv- och bandspelare är alltid behäftad med
vissa tonhöjdsvariationer som kallas svaj (eller svajning). Orsaken är
att de mekaniska detaljerna som driver skivan och bandet inte kan
fungera med absolut precision. Svaj hörs värst på långsam musik, t ex
piano.
Vägda värden
Data för en ljudanläggning mäts med hjälp av ett antal
mätinstrument, som ger en tekniskt riktig bild av prestanda. Örat
reagerar dock i vissa fall på ett annat sätt. Man modifierar därför
mätresultaten så att de överensstämmer med örats uppfattning av
data. Detta kallas vägning och de korrigerade värdena kallas
vägda värden.
Mono
Även mycket sammansatta ljud kan med gott resultat överföras via
en enda högtalare. Ljudet kommer då från en punkt via en
överföringskanal, och man kallar detta för monoåtergivning.
Stereo
Överför man ljudet på tvä kanaler, alltså genom två
mikrofoner, två förstärkare, två högtalare etc, får man en mer
naturtrogen återgivning av det ursprungliga ljudet. Man kallar detta för
stereoåtergivning
Frekvenskurva
Vid en ljudöverföring måste alla frekvenser återges med rätt
inbördes styrka. Egenskaperna i detta avseende beskrivs med hjälp av en
frekvenskurva enligt fig. 2. Frekvensområdet brukar räknas mellan de
punkter där kurvan har fallit 3 dB (-3 dB i fig. 2).
Fig. 2. En frekvenskurva kan t. ex. visa sambandet mellan ljud
styrkan och frekvensen.
Dynamik
Tal och musik varierar hela tiden både i frekvens och styrka.
Skillnaden mellan de kraftigaste och svagaste partierna i ett
musikstycke kallas dynamik. En symfoniorkester kan i konsertsalen kanske
uppnå 70 dB dynamik. Vanligt tal har dynamiken ca 20 dB. "Örats dynamik"
kan enligt ovan sägas vara 130 dB. Vid skiv-och bandinspelning samt vid
radioutsändning måste dynamiken begränsas. Ett vanligt värde är 20-40 dB
beroende på typ av musik.
Distorsion
På sin väg från studion till lyssnings-rummet passerar ljudet
genom en hel mängd elektronisk utrustning. Det kan vara in- och
avspelningsapparater, överföring på ledningar och radio etc. Överallt
sker en viss — om än liten — påverkan av ljudet. Originalljudet
blir förvrängt — distorderat — och om förvrängningen blir för stor låter
det illa, det blir tröttsamt att lyssna m fl reaktioner.
Olika slag av distorsion
Distorsion betyder egentligen förvrängning, men har fått
innebörden "illalåtande". Det finns ett stort antal orsaker till
att distorsion uppträder. Det finns dock endast ett fåtal typer
av distorsion:
Om ett instruments klangfärg ändras genom att överföringskedjans
frekvenskurva inte är rak får man en s k linjär distorsion.
En sådan åstadkoms för övrigt varje gång man ställer tonkontrollerna i
annat än neutralläge, och denna distorsionsform låter inte illa.
Om en ton förändras på grund av icke önskade övertoner talar
man om harmonisk distorsion, förkortat THD (total harmonisk
distorsion). Örat är inte så känsligt för måttlig THD.
Två eller flera samtidiga toner kan ge upphov till s k
kombinationstoner. Man kallar detta för inter modulation (IM)
och detta är en mycket störande form av distorsion.
Harmonisk distorsion
Harmonisk distorsion - förvrängning som uppstår genom att ej
önskvärda övertoner adderas till den ursprungliga tonen. Se DISTORSION
(icke linjär).
Intermodulation
Intermodulation är en form av distorsion som kännetecknas av att
två eller flera toner, i t.ex. en förstärkare eller högtalare,
kombineras med varandra och bildar nya toner, vars frekvens är summan
och skillnaden av de ursprungliga.
Klirrfaktor
Klirrfaktor=harmonisk distorsion.
Brum och brus
Vid ljudöverföring uppstår andra typer av icke önskade signaler
vid sidan av distorsion. Brum är en störning med låg frekvens. Brus
sträcker sig över hela det hörbara frekvensområdet och låter ungefär som
ett vattenfall.
Maskering
Det önskade ljudet kan överrösta — maskera - brum, brus och
eventuella andra störningar, under förutsättning att ljudet är
tillräckligt starkt. Vad som är tillräckligt beror av det önskade
ljudets karaktär. Klassisk musik kan kräva att störningarna ligger ca 60
dB under musikens starkaste partier. Popmusik däremot kanske endast
kräver 30 dB. (Musiken låter då 64 ggr resp. 8 ggr starkare än
störningarna.)
Signal/brusförhållande
Förhållandet mellan det önskade ljudet och summan av brum,
brus och ev. övriga störningar kallas signal/brusförhållande och
förkortas S/N (efter engelskans signal/ noise). Man kan också använda
termen störavstånd, och måttenheten är i samtliga fall dB.
DIN
Din - betyder Deutsche Industrie Norm och är bl.a. ett även i
Sverige vedertaget begrepp för de krav på prestanda som ska ställas på
olika Hi-Fi-enheter som skivspelare, bandspelare, mikrofoner,
förstärkare, högtalare m.m. DIN-normerna specificerar minimi-prestanda.
Hi-fi
Hi-Fi - är den engelska förkortningen för High Fidelity och
betyder höggradig naturtrohet. Hi-Fi är ett kvalitetsbegrepp.
Förstärkare
Det finns tre typer
av förstärkare. Förförstärkare innehåller programomkopplare,
volym- och tonkontroller m. m. Effektförstärkare innehåller
huvudsakligen de anordningar som levererar effekt till högtalarna.
Effektförstärkare måste användas tillsammans med förförstärkare.
Kompletta eller integrerade förstärkare har
i samma hölje både förförstärkare och effektförstärkare.
Ingångar
En förstärkare kan kopplas till ett antal programkällor, dvs
skivspelare, bandspelareoch radio (om inte denna redan är inbyggd), samt
till eventuellt ytterligare apparat, t ex TV eller filmprojektor. I
vissa förstärkare finns dubbla programingångar, så att två skivspelare,
två bandspelare etc kan anslutas.
Utgångar
En förstärkare skall i första hand kopplas till
högtalare, och vanligtvis finns minst två par utgångar. Med
omkopplare kan man välja endera eller båda paren och det är också
vanligt att man kan koppla bort högtalarna t ex vid lyssning med
hörtelefoner.
Från förstärkaren går också signaler för inspelning av program
från de olika programkällorna. Finns det två bandspelaruttag brukar det
gå att kopiera band från en spelare till den andra.
Kontakter :Klicka
här
Volymkontroll
Med volymkontrollen ställs ut-effekten och därmed ljudstyrkan in.
Volymen är ofta försedd med en "fysiologisk" tonkontroll, som förbättrar
balansen mellan bas, diskant och mellanregister när man spelar med låg
volym. Denna funktion kallas "loudness" eller "contur" och
bör vara urkopplingsbar.
Balanskontroll
Denna kontroll ändrar styrkeförhållandet mellan kanalerna, varvid
ljudbilden flyttar sig i sidled mellan högtalarna. I studiosammanhang
kallas detta "panorering". Balanskontrollen skall ställas in så att ett
monoprogram verkar komma från en punkt mitt emellan högtalarna.
Fokuserande balanskontroll
Fokuserande balanskontroll - denna balanskontroll fungerar på så
sätt att om man ökar ljudet i den ena högtalaren, minskas ljudet i den
andra. Finessen med denna konstruktion är att oavsett hur balansratten
vrides, ändras inte den totala uteffekten. (Summan av uteffekten från
vänster och höger kanal.
Fysiologisk volymkontroll
Fysiologisk volymkontroll - arbetar på ett sådant sätt att basen
och diskanten förstärks mera än mellanregistret när man lyssnar
med svag volym. Om förstärkaren har
en fysiologisk volymkontroll bibehålies tonbalansen för lyssnaren vid
varierande volym.
Tonkontroll
Normalt finns en bas- och en dis-kantkontroll för anpassning av
programmaterialet och/eller rummets akustiska egenskaper till den
personliga smaken. Det finns ibland också en kontroll för
mellanregistret som kallas "pre-sens-kontroll". Orsaken är att
röster, sång etc verkar vara "närmare" när mellanregistret höjs och
"längre bort" när det sänks. Även mer avancerade konstruktioner med 5—10
kontroller på olika frekvenser förekommer.
Bandbredd
Bandbredd - frekvensområdet mellan övre och undre gränsfrekvensen
där nivån har sjunkit 3 dB.
Frekvenskaraktäristik
Frekvenskaraktäristik - en apparats egenskaper med avseende på
nivån inom ett frekvensområde.
Frekvensområde
Frekvensområde - är området mellan övre och undre
gränsfrekvensen. Anges i Hertz (Hz). Se detta ord.
Undre gränsfrekvens
Undre gränsfrekvens - den lägsta frekvens där frekvenskurvan för
ett ljudöverföringssystem fallit under normvärdet.
Hz
Hertz - förkortas Hz och är lika med antalet svängningar/sek.
Ex.: Ettstrukna a har 440 svängningar/sek. =440 Hz.
Filter
Det finns ett antal s k filterfunktioner som påverkar
frekvenskurvan. Vanligast är "nål-raspfilter" som dämpar diskanten och "rumble-filtren"
som minskar den lägsta basen.
Ett subsoniskt filter beskär frekvenser under
hörbarhetsgränsen 20 Hz. Det används för att minska signaler från skeva
skivor, som annars kan förorsaka stora konutslag hos bashögtalarna.
Dämpfaktor
Dämpfaktorn - är förhållandet mellan den till en förstärkare
anslutna högtalarens impedans och förstärkarens inre motstånd. Ett högre
värde på dämpfaktorn är bättre än ett lågt.
Dynamik
Dynamik - med dynamik menas förhållandet mellan den största och
minsta nyttig uteffekt som apparaten kan återge. Dynamik anges i dB.
Överhörning
Överhörning - Med överhörning menas att informationerna från den
ena kanalen påverkar den andra kanalen. Med överhörnings-dämpning menas
den separation som åstadkommits mellan kanalerna. Överhörningsdämpning
anges i dB.
Överstyrning
Överstyrning - säges inträffa när utstyrningen blir så stor att
den tillåtna distorsionen överskrides.
Övertoner
Övertoner - svängningar med frekvenser som är multiplar av
grundtonens frekvens. I vårt språkbruk är grundtonen=första övertonen.
Andra övertonen har alltså dubbla grundtonens frekvens.
Övre gränsfrekvens
Övre gränsfrekvens - den högsta frekvens där frekvenskurvan för
ett ljudöverföringssystem fallit under normvärdet.
Uteffekt
En förstärkares "styrka" anges i watt eller dBp. Sambandet
framgår av fig. 3
Fig. 3. Sambandet mellan effekt uttryckt i watt och i dBp
(effektivnivå i dB över en picowatt).
Förförstärkare
Förförstärkare (eng. pre-amplifier) - förstärkare med uppgift att
åstadkomma rätt frekvenskaraktäristik samt sådan spänningsförstärkning
att effektförstärkaren blir riktigt anpassad (blir fullt utstyrd).
Förförstärkaren kan vara inbyggd i t.ex. en skivspelare, utförd som en
separat enhet, eller också sammanbyggd med effektförstärkaren.
Effektsteg
Det finns många olika konstruktioner av effektsteg, och de har alla
sina speciella namn. Det finns också s k likströmskopplade förstärkare, som från in- till
utgång har full förstärkning ända ner till frekvensen noll. Sådana
förstärkare ger mycket bra basåtergivning men tyvärr också kraftiga
signaler från skeva skivor — därför är de alltid försedda med subsoniskt
filter.
Tuners
Med radioenhet — på engelska tuner — menas en mottagare som
saknar effektsteg och som alltså inte kan driva högtalare, utan måste
anslutas till en förstärkare.
FM
Förkortning av frekvensmodulering, vilket anger den princip
som används vid radioöverföringen. FM ger HiFi-kvalitet och
möjlighet att överföra stereo.
AM
Förkortning av amplitudmodulation, vilket anger principen för
radioöverföringen. AM används på lång-, mellan- och kortvåg och ger inte
HiFi-kvalitet.
UKV
Förkortning av ultrakortvåg vilket betecknar det
våglängdsområde på vilket bl a FM-sändningar äger rum. Man ser också
förkortningen VHF (very high frequency). UKV-FM-bandet omfattar i
Sverige 87,5 - 100 MHz (ca 3 m våglängd). I andra länder sträcker sig
bandet till 104 eller 108 MHz. De flesta mottagare går därför upp till
endera av dessa frekvenser.
Stationsinställning
En anordning för inställning av önskad sändare. Det finns alltid
en ratt för stationsinställning, men dessutom kan det finnas tangenter
som väljer mellan ett antal förinställda frekvenser, och då ställer
man in ett program per tangent - snabbinställning eller snabbval.
Inställningsindikator
För att underlätta inställning finns en indikator (ofta ett
visarinstrument) som visar den mottagna stationens styrka. Man ställer
in stationen så att indikatorn gör ett så stort utslag som möjligt. Ofta
finns ytterligare en indikator som noggrannare visar när stationen är
rätt inställt. Denna indikator skall visa noll, varför nolläget är
placerat på mitten av skalan.
AFC
AFC - betyder automatisk frekvenskontroll men kallas också för
automatisk fininställning. Den underlättar inställningen av FM-stationen
och håller därefter inställningen vid stationens frekvens. Vill man
lyssna på en svag FM-station, som ligger nära en stark, kan det ibland
vara nödvändigt att koppla bort AFC:n.
Stereoindikator
Består ofta av en lampa som lyser när mottagaren är inställd på
en sändare som ingår i stereonätet. Det är dock ingen indikering av att
programmet sänds i stereo.
Monoomkopplare En omkopplare med vilken man kan välja monomottagning
även på stereosändningar. På långt håll från sändaren, eller med dålig
antenn, kanske man hellre lyssnar på en brusfri monoåtergivning än på
stereo med brus.
Känslighet
Mottagarens förmåga att ta emot svaga radiosignaler. Känsligheten
uttrycks i uV (mikrovolt) eller dBf
Ju lägre siffra
desto högre känslighet. Känsligheten vid stereomottagning är ca 10
ggr (20 dB) sämre än vid monomottagning, dvs ca 20 dB högre antennsignal
krävs för att signal/brus-förhållandet skall bli detsamma.
Multipathindikator
Anordning för indikering av flervägsdistorsion . Olika metoder:
uttag för speciellt mätinstrument (används vid antenninstallationen),
inställningsindikator som kopplas så att enbart distorsionen mäts
(utslaget skall helst vara noll). Omkoppling av mottagaren så att endast
distorsionen hörs (ljudet skall vara så svagt som möjligt).
Muting
= brusspärr. En blockeringsanordning som tar bort det brus
som vid inställning hörs mellan stationerna.
Pilottonsfilter
MPX-filter. En anordning i mottagaren
som eliminerar den s k pilottonen (nödvändigt vid stereoöverföring) och
därmed minskar störningsrisken vid inspelning av radiostereo.
Faslåst stereodekoder
En dekoder krävs i mottagaren för att stereosändningar skall
kunna tas emot. Konstruktionen hos dekodern varierar. Den för närvarande
bästa principen arbetar med s k fasl åsning, som ger låg distorsion, hög
kanalseparation och liten störningskänslighet
Skivspelare
Hastighet
Alla skivspelare är
utförda för 33 och 45 varv/min. Det finns ibland också hastigheten 78
v/m (för gamla s k stenkakor) och 16 v/m (för t ex specialskivor för
synskadade).
Hastighetsinställning
Vissa skivspelare har fast inställda hastigheter som inte kan
ändras, andra har inställningsmöjligheter (olika principer finns). I så
fall fordras någon anordning som visar när rätt hastighet är inställd.
Ett sådant är ett »stroboskop», som kan utgöras av ett antal prickar på
skivtallrikens periferi som belysas med en lampa. När hastigheten är
rätt inställd verkar dessa prickar stå stilla, annars rör de sig åt
ettdera hållet. Det finns också lösa stroboskop som man kan lägga på
skivans etikett.
Antiskating
Antiskating eller
sidkraftskompensering - Pick-upnålens arbete och friktion mot skivan
resulterar i två krafter. Den ena har riktningen från nålspetsen genom
tonarmslagringens centrum och den andra är tangentiell med det spelade
spåret.Samverkan av dessa två krafter strävar att dra nålspetsen mot
skivans centrum. Nåltrycket mot den inre spårväggen blir större än mot
den yttre, vilket kan medföra distorsion. Denna olägenhet kan motverkas
genom att tonarmen påverkas av en kompenserande fjäderkraft.
Antiskating-kompenseringen görs ofta justerbar för olika nåltryck.
Compliance
Compliance - anger pick-upnålens medgörlighet att förflytta sig
då den utsätts för en kraft lika med 1 dyn. Ju högre värde för
compliance, desto bättre följsamhet erhålles vid ett givet nåltryck.
Compliance anges i cm/dyn.
Dyn
Dyn - är den kraft som ger massan 1 gram en acceleration av 1
cm/sek.2
Dynamisk pickup
Dynamiskpick-up - den dynamiska pick-upen har en permanent magnet
och en rörlig spole. Avspelningsnålen styr spolens rörelser och i
lindningarna induceras då en elektrisk spänning. Den magneto-dynamiska
pick-upen däremot är så konstruerad att permanent-magneten är rörlig och
utförd som en tunn stav, medan spolen är fast monterad. Gemensamt för
dessa pick-uper är att de avger en relativt låg utspänning, endast några
få millivolt.
Svaj
Svaj i skivspelare beror av bristande mekanisk precision. Man har
dock kommit så långt i finmekanisk produktionsteknik att svajet inte
längre är något större problem i skivspelare, det ligger ofta långt
under hörbara värden.
Rumble
Ojämn gång i motor och lager kan ge lågfrekventa vibrationer som
hörs som ett "mullrande" ljud. Rumble kan komma via skivtallriken eller
tonarmen men det kan också finnas på själva grammofonskivan.
Vibrationskänslighet
Yttre vibrationer (skak-ningar när man går på golvet) ljudet från
närbelägna högtalare etc kan påverka pickupen och få den att hoppa över
spåren på skivan och/eller ge återkopplingstjut. Alla skivspelare har
därför fjädrande upphängning i ett eller flera steg. Effektiviteten är
olika hos olika konstruktioner.
Motortyp
Det finns flera funktionsprinciper för motorer.
Asynkronmotorer har tidigare varit vanliga. De har nästan
konstant hastighet. S k synkronmotorer har exakt konstant
varvtal. Numera används dock mest likströmsmotorer tillsammans
med elektroniska reglersystem (servostyrning) som håller varvtalet
konstant. Med likströmsmotorer kan man förhållandevis enkelt få låga
svajvärden och dessutom finjustering av varvtalet. Man kan med
kristallstyrning hålla varvtalet exakt rätt.
Pickupen
Pickupen omvandlar de mekaniska svängningarna i skivspåret till
elektriska signaler som förstärks och driver högtalarna. Pickupen är ett
finmekaniskt precisionsarbete av hög klass, som måste behandlas med
försiktighet för att inte skadas.
Fjädringsmjukhet
För att kunna spåra bra måste nålen vara följsam, vilket innebär
att nålen är mjukt upphängd. Egenskapen i detta avseende kallas
fjädringsmjukhet och mäts i enheten mN/ um, vilket anger hur många
um (1/1000 mm) som nålen fjädrar undan när spetsen utsätts för 1 mN (0,1
»gram») kraft. För HiFi-pickuper krävs en fjädringsmjukhet på minst 15.
Resonanser
Det rörliga systemet tonarm, pickupskal, pickup och nål ger
resonanser. En resonansfrekvens som hamnar i det hörbara området kan
påverka ljudkvaliteten. Byte av någon detalj, t ex pickupskalet kan
hörbart påverka ljudkvaliteten, även om alla detaljer i sig själva har
hög klass.
Utspänning
Pickupen lämnar vid avspelning av en skiva en viss spänning till
den efterföljande förstärkaren. Det är viktigt att förstärkaren klarar
av den högsta spänning som pickupen kan avge (vid avspelning av
mycket kraftigt inspelade skivor).
Utstyrning
Utstyrning - med utstyrning menas tillförande av information.
(Ex. Vid grammofonåtergivning ger informationerna i skivans spår
utstyrning till pick-upen, vars elektriska informationer ger utstyrning
till förstärkaren. Förstärkaren i sin tur ger utstyrning till
högtalaren.
Utstyrningsområde
Utstyrningsområde - är det område inom vilket utstyrning måste
göras för att få det högsta resp. lägsta värdet för avgiven nyttig
effekt. Se även Dynamik.
Impedans
Pickupen skall belastas med en viss impedans för att uppfylla
utlovade data. Ett vanligt värde på impedansen är 47 kohm.
Pickupnål
Den nål som går ner i skivans spår är tillverkad av diamant.
Nålen är permanent fastsatt på en mycket liten och lätt s k nålarm. Även
om diamant är ett mycket hårt material är livslängden inte obegränsad.
500 timmars livslängd brukar anges under förutsättning att nålen inte
skadas genom ovarsam behandling eller slits onormalt fort genom dåligt
skötta skivor.
Nålform
Det finns tre vanliga nålformer, den runda (eller sfäriska) i
billigare pickuper, elliptisk nål som ger mindre distorsion men som är
dyrare i tillverkning och specialslipade nålar ursprungligen avsedda för
s k fyrkanalskivor.
Nålbyte
Nål med nålarm och ytterligare några detaljer brukar lätt kunna
tas bort från pickupen som en enhet och bytas mot en ny.
Nålanliggning
= nålkraft. Varje pickup har ett högsta tillåtet värde på
nålanliggningskraften (nåltrycket). Det är lämpligt att använda detta
värde vid spelning.
Spårning
Pickupens förmåga att följa skivans spår utan att "släppa
kontakten" i någon punkt kallas spårning. Spårningsförmågan har
avgörande betydelse för skivslitaget. Ökning av nåltrycket förbättrar
(till en viss gräns) spårningen. Detta är orsaken till att man
rekommenderar högsta tillåtna nålkraft.
Skivslitage
Dålig spårning p g a för låg nålkraft sliter skivorna
mest. För hög nålkraft sliter också men med en HiFi-pickup kan
man inte komma upp i farligt höga värden.
Tonarmen
Tonarmens funktion är att fixera pickupen och att föra den på rätt
sätt över skivan. Pickupens läge (överhäng) och vinklar i förhållande
till skivan bestämmer till stor del om pickupens data kan uppfyllas.
Tonarmen måste ha låg massa, vara styv och lättrörlig.
Tonarmens Längd
Längden hos tonarmen har betydelse för dels det s k vinkelfel som
pickupens nålarm bildar med skivspåren på olika delar av skivan. Ju
längre tonarm desto mindre vinkelfel. Nästan alla HiFi-skivspelare har
ca 21 cm längd på tonarmarna.
Tonarmslyft
En lyftanordning för tonarm och pickup är nödvändig. Nersänkningen av
pickupen på skivan bör vara dämpad så att pickupnålen gör försiktig
kontakt med skivan. Det är få personer som är så stadiga på handen att
de kan lyfta och lägga ner dagens lättviktspickuper utan att repa
skivan.
Nålkraftsinställning
Den kraft med vilken pickupnålen trycker mot skivspåren (nålanliggnings-kraften
eller nåltrycket) måste vara inställbar. Olika konstruktioner finns, men
de har alla två funktioner: balansering av tonarmen så att
pick-uper med olika tyngd kan användas och inställning av
nålanliggningen på rätt värde. En skala för nåltrycket måste finnas.
Enheten för nålkraften är numer millinewton (mN) = 0,1 "gram". Ett
vanligt värde för HiFi-pickuper är 20—30 mN (2-3 "gram").
Form
Tonarmen är vinklad eller S-formad. Orsaken är dels att vinkelfelet
skall minimeras, dels att den s k statiska balansen skall bli korrekt.
Det innebär att oavsett hur spelaren lutar skall tonarmen inte röra sig
i sidled. Det finns tonarmar med en separat statisk balansering i form
av en vikt som sitter på en stång vinkelrätt mot tonarmen.
Riaa
Riaa - är en förkortning av Record Industry Association of
America. Riaa-karakteristik kallas den inspelningskarakteristik som
används vid inspelningar av grammofonskivor.
Bandspelare
Bandspelare finns av två typer: spolbandspelare(Rullbanspelare)
där tonbandet är upplindat på lösa spolar, och kassettbandspelare
där tonbandet med sina två spolar ligger inneslutet i en kassett av
plast. Spol-bandspelaren är ofta tekniskt avancerad och ger den
bästa ljudkvaliteten, men bör användas endast av tekniskt intresserade
och insatta personer för att apparatens möjligheter skall kunna
utnyttjas. Kassettbandspelaren är den enkla apparaten för alla, vilken
dock för hembruk ger fullt tillräcklig kvalitet i alla avseenden.
Manövrering
För manövrering av bandet (in-och avspelning, spolning fram och
back etc) fordras ett antal kontroller. Dessa kan vara mekaniska eller
elektriska. I det senare fallet kan fjärrkontroll lätt anordnas.
Räkneverk
En 3- eller 4-siffrig indikator visar var man är på bandet.
Räkneverket visar i vissa fall speltiden i minuter, men det är mindre
vanligt.
Automatiska funktioner
Återspolning till noll på räkneverket (återspolningsminne,
memory counter, memory rewind etc). När vid återspolning noll uppnås på
räkneverket stoppas bandet.
Automatiskt stopp + återspolning. När bandet är slut, spolas det
tillbaka till början och stannar.
Återspolning 4- avspelning. När bandet har spolats tillbaka till
början påbörjas avspelningen automatiskt.
Ovanstående funktioner kan kombineras så att t ex kontinuerlig
avspelning av en bandsida (eller delar av en sida) erhålls.
Utstyrningsinstrument
Som regel finns två visarinstrument för mätning av bandets
inspelningsstyrka (utstyrning). Man vill spela in bandet så kraftigt som
möjligt så att inte bruset från bandet blir störande, men man får inte
spela in för kraftigt för då uppstår distorsion. Två typer av
instrument finns, dels VU (voltage unit) som känner programmets
medelvärde, dels toppvärdesvisande som känner av de starkaste partierna
i programmet. Det senare ger större säkerhet mot överstyrning av bandet.
Båda typer av mätare skall slå upp till 0 dB (eller 100 %) för de
starkaste avsnitten i programmet. I stället för instrument kan rader av
små lampor (lysdioder, LED) användas.
Automatisk utstyrning
Utstyrning för hand med hjälp av instrumenten kräver en
ständig uppmärksamhet. Utstyrningen kan emellertid skötas helt
automatiskt med elektroniska kretsar. Automatisk utstyrning tenderar
dock att utjämna dynamiken. Om man vill spela in seriös musik med stor
dynamik bör man ställa in utstyrningen manuellt.
Brusreducering
För att HiFi-kvalitet skall uppnås med kassettband, fordras
brusreducering i bandspelaren. Olika konstruktioner finns: DNL (dynamic
nose limiter) som reducerar bruset enbart vid avspelning och Dolby, ANRS,
dBx etc som förstärker svaga delar av programmet vid inspelning
och försvagar samma partier lika mycket vid avspelning, varvid
även bruset försvagas. I programmets kraftigare avsnitt har
brusreduce-ringssystemet ingen inverkan, men där maskeras bruset
av själva programmet och hörs av den anledningen inte.
Förmagnetisering
För att kvalitetsinspelningar på tonband överhuvud taget skall
kunna utföras måste man - tillsammans med programsignalen — spela in en
ohörbar hög ton (ca 100 kHz). Denna extra signal kallas förmagnetisering
eller bias. Biåsens storlek påverkar flera av bandets egenskaper,
och bandspelaren har därför en omkopplare för olika bandtyper. Den kan
ha två eller tre lägen för järnoxid- och kromband respektive
järnoxid-ferrikrom- och kromband. I vissa bandspelare finns det dessutom
en kontinuerligt justerbar förmagnetisering. Hur bias- och
dolby-inställningama kontrolleras beskrivs i en separat artikel.
Frekvenskorrektion
För att en rak frekvenskurva skall uppnås, måste frekvenskurvan
korrigeras både vid in- och avspelning. Olika bandtyper behöver olika
korrektion. Bandspelarna har därför en korrektionsomkopplare — ofta
kallad equalizer (eq) — i två eller tre lägen. Bias- och eq-om-kopplaren
kan vara kombinerad, varvid apparaten får en enda bandtypsomkopplare.
Flutter
F/utter - relativt snabba frekvensvariationer över 10 Hz. - Se
svaj.
Svaj
Bandets låga hastighet gör det mekaniskt svårt att få goda svaj
värden. Till det bidrar att kassetten innehåller viktiga delar av
bandtransporten. Kvalitetsskillnader i kassettens mekaniska utförande
påverkar därför svajet. Svajets karaktär har betydelse för hur störande
det är. Snabbt svaj ger t ex ett "orent" ljud. Stor skillnad mellan
svajets ovägda och vägda värden kan tyda på en sådan svajkaraktär.
Tonhuvud
In- och avspelningen på bandet sker via ett eller två
tonhuvuden. Flera material kan användas: permalloy, senalloy eller
ferrit. De olika materialen har olika magnetiska och mekaniska
egenskaper och har både för- och nackdelar.
Duoplay
Duoplay - möjligheten att göra en inspelning på det ena spåret
samtidigt som man kan avlyssna det andra.
Dolbynivå
För att brusreduceringssystsem av Dolbytyp skall fungera korrekt
måste in- och avspelningsnivåerna vara lika. Denna s k dolbynivå bestäms
av bandspelarens inställning (ofta inre inställningar) och av
tonbandets egenskaper (känsligheten). Vissa bandspelare har från
frontpanelen åtkomliga justeringsorgan för dolby-nivån.
Högtalare
I högtalaren omvandlas signalen från förstärkaren till ljud. Det
hörbara tonområdet spänner över ett stort frekvensområde. I våglängd
räknat från ca 20 m till ca 2 cm. Hur man än konstruerar högtalaren (för
hembruk) blir den liten i förhållande till våglängden i basen och därmed
blir verkningsgraden dålig. Den blir å andra sidan stor i
diskanten och då får högtalaren ofrånkomligt en riktverkan på
diskantljudet.
Högtalarelement
De systemen som omvandlar signalen från förstärkaren till
hörbart ljud kallas högtalarelement. I HiFi-sammanhang använder man
flera element som täcker var sitt frekvensområde. Elementen består av en
kraftig magnet i vilket en spole rör sig. Spolens rörelse överförs till
en s k kon som måste vara så stor (i förhållande till ljudets
våglängd) att ljudet kan överföras till luften.
Baffel
Baffel - är en skiva (ljudskärm) på vilken högtalaren monteras
för att förhindra akustisk kortslutning. Högtalarens membran ger upphov
till ljudvågor som dels går framåt dels bakåt. För att förhindra att
dessa ljudvågor påverkar varandra (akustisk kortslutning) används en
ljudskärm, en s.k. BAFFEL.
Bashögtalare
Högtalarelement som täcker de låga frekvenserna.
Mellanregisterhögtalare
Högtalarelement som täcker mellanregistret, där den viktigaste
informationen hos tal och musik ligger.
Diskanthögtalare
Högtalarelement som täcker de höga frekvenserna. Könen är ofta
utförd som en kupol för att sprida ljudet (dometweeter).
Lådprinciper
Elementen monteras i ett varierande antal i en låda, vars
funktion är att åstadkomma en önskad basåtergivning. De två vanligaste
lådtyperna är:
Sluten låda, där volymen och baselementets egenskaper bestämmer
hur långt ner i frekvens högtalaren fungerar.
Basreflexlåda har en öppning vars storlek och form är avpassad så
att önskade basegenskaper uppnås med det använda högtalarelementet.
Impedans
Högtalaren belastar förstärkaren med en viss impedans.
HiFi-högtalare har vanligen 4 eller 8 ohms impedans. Impedansen varierar
avsevärt med frekvensen, men får inte inom någon del av tonområdet vara
lägre än 80 % av 4 resp. 8 ohm.
Delningsfilter
Delningsfilter (eng. cross-over network) - En kombination av
spolar och kondensatorer för att vid en bestämd frekvens,
delningsfrekvensen, dela ett frekvensområde. Exempelvis kan man dela
frekvensområdet 20-20.000 Hz i ett basregister, ett mellanregister och
ett diskantregister.
Verkningsgraden
för en högtalare är förhållandet mellan det av högtalaren
levererade hörbara ljudets effekt (akustiska uteffekten) och den
inmatade elektriska effekten. Verkningsgraden för högtalare är mycket
låg, 0,1 — 0,5 % är vanliga värden.
Copyright ® 2006 HiFiGoteborg.se
All Rights Reserved |