Columbias grundare Edward Easton dog 1915. Omkring 1922 började det
allmänt gå dåligt för industrin och detta träffade Columbia hårdare än andra
bolag. I förhållande till Victor använde man sig mer av underleverantörer
och felkalkulering hade lett till ohanterligt stort lager. Man hade nämligen
inte räknat med att radion skulle påverka försäljningen så som den gjorde.
I december 1922 tvingas Columbia Graphophone Manufacturing Company
sälja sitt lönsamma engelska dotterbolag Columbia Graphophone Company
Ltd. till dess ansvarige direktör Louis Sterling och hans finansiärer.
I december 1923 överstiger ändå skulden $21 miljoner (med tillgångar på $19
miljoner) och fodringsägarna anhåller om konkurs. Louis Sterling och
engelska Columbia Graphophone Co., Ltd. köper nu ut moderbolaget för
$2.5 miljoner och organiserar om det till Columbia Phonograph Co., Inc.
Man introducerar nu också det välkända varumärket ("Magic Notes") med två
noter som vi ser på dessa amerikanska etiketter från omkring 1925:
http://www.redhotjazz.com/bessie.html
anses vara tidernas största Jazzsångerska
Vid denna tid införde man också olika metallfärger på etiketterna (brons för
populärmusik) och numreringen fick ändelsen D.
De brittiska ägarna bildar i oktober 1925 Columbia International, Ltd.
som kontrollerar både den engelska och den amerikanska grenen av Columbia
samt även en nyförvärvade grupp av tyska företag som tidigare ägts av Carl
Lindström. Columbia expanderar och 1927 tar amerikanska Columbia över ett
radionätverk, United Independent Broadcasters som man döper om till
Columbia Phonograph Broadcasting System. Nätverket fortsatte
emellertid att förlora pengar och i januari 1929 såldes det till ett gäng
privata investorer. Man bytte nu namn till Columbia Broadcasting System,
CBS och blev snart lönsamt. De följande nio åren var Columbia Phonograph
Co., Inc. ("Columbia Records") och CBS oberoende bolag.
Man brukar säga att den stora depressionen ("great depression") varade
mellan 1929 och andra världskrigets utbrott 1939. American Record Company,
ARC, som ägde Brunswick köpte Columbia 1934 och blev i sin tur 1938 uppköpta
av Columbia Broadcasting System (CBS) - det tidigare dotterbolaget.
1938 var radio en viktig del i underhållningsindustrin medan skivindustrin
fortfarande höll på att återhämta sig. Skivbolaget kallade sig nu
Columbia Recording Corporation.
Det känns som att historiens vingslag går i cirklar. Trettiotalets
radiovågor och dagens Internet med hämtningsbara musikfiler. Musiken är
viktig för människan.
Du har helt rätt - det påminner i mångt och mycket om dagens situation
Det är många företag som gått under på grund av felbedömningar och just nu
är det väl ingen som riktigt vet hur det kommer att se ut med "skivor" om en
10 år.
Det är lätt att vara efterklok men utan facit i hand så är det inte lätt att
veta
Engelska Columbia Graphophone Company Ltd grundades redan 1889 som en
sidogren till Edward Eastons Columbia Phonograph Company och det bibehöll
faktiskt detta namn ända in på 60-talet. Jag har faktiskt några klassiska
mono EP-skivor (45 varv) från 50-talet där det står på baksidan:
Louis Sterling grundade redan 1904 the Sterling Record Company och hade
därför en lång erfarenhet av skivbranchen när han 1914 kom till Columbia
Graphophone Company Ltd. som verkställande direktör. Han hade alltså varit
vd för europeiska Columbia sedan 1914 när han 1922 tillsammans med
finansiärer köpte bolaget. 1924 hjälper han till att rädda moderbolaget i
Amerika och lyckas även få till ett lisenceavtal med AT&T Western Electric
System:
QUOTE |
There is a story to the effect that Victor was about to sign with Western Electric for the exclusive right to electric recording, as well as the re-entrant horn. Frank Capps found out about it through a laboratory leak and told Louis Sterling (Columbia's long-time strong man in England) who burned up the wires, got the negotiations held up until he could come over, and finally persuaded Western Electric to also license Columbia. |
- Det är fascinerande hur mycket som beror på kraftfulla ledare
Redan 1925 kommer de första elektriska inspelningarna. Samma år köper man
upp Carl Lindströms företag i Tyskland och tar över skivmärkena Odeon and
Parlophone. Två år senare köper man även upp franska Pathé -Frères.
1931 fusionerar Columbia Graphophone Company Ltd och Gramophone Company Ltd
och bildar Electric & Musical Industries Ltd (EMI) med Sterling som vd. Det
nya bolaget hade dotterbolag över hela världen. Samma år blev Sterling adlad
av drottningen och kunde kalla sig Sir Sterling.
Eftersom amerikanska Victor ägde aktier i the Grammophone Co., Ltd. blev de
med en gång en av ägarna till amerikanska Columbia. Då man var rädd för att
de amerikanska myndigheterna skulle agera för att förhindra monopol på den
amerikanska marknaden såldes amerikanska Columbia i maj 1931 och 1934
hamnade det så hos American Record Company, ARC.
1931 var i andra hänseende också ett viktigt år för EMI för då patenterade
Alan Blumlein på EMI tekniken bakom stereoinspelningar och detta år inviger
också Sir Edward Elgar den nya studion vid Abbey Road.
Jag tänkte vi skulle titta lite på hur skivor och skivfodral såg ut hos
Columbia Graphophone Co., Ltd.
För att kunna spela skivorna behövdes nålar
som fanns i olika hårdhetsgrad
RCA Victor, The Gramophone Company Ltd. & Deutsche Grammophon
Gesellschaft
Dessa bolag kan alla härleda sitt ursprung till Emile Berliner
Vi har tidigare följt Emile Berliner och Eldridge Johnson fram till
bildandet av the Victor Talking Machine Company den 3 oktober 1901. Detta
företag var egentligen ett nytt företag och inte bara ett namnbyte. Det var
en sammanslagning av Eldridge Johnsons företag och Berliners intressen och
då Johnson hade haft ett framgångsrikt år bakom sig fick han majoriteten och
blev företagets president.
Här ser vi företagets allra första produkter
Huvudkontor och fabrik var beläget på 114 N. Front Street i Camden, New
Jersey, medan försäljningsorganisationen var i Philadelphia. Inspelningar
och tillverkning av matriser var ursprungligen också i Philadelphia medan
skivorna pressades av Duranoid Mfg. Co. in Newark, New Jersey.
Victor's första fabrik på
114 N. Front Street i Camden, New Jersey.
Redan året efter började Victor Talking Machine Company själv pressa skivor
i Camden och snart flyttade mer och mer av verksamhet till dit. 1907 var all
verksamhet förlagd till Camden och det var också nu som man själva började
tillverka kabinett.
Victor Monarch tillverkades mellan 1901 och 1905 hade en 10 tums skivtallrik
avpassad för de nya 10 tums Monarch skivorna som spelade dubbelt så länge
som de äldre 7 tums men de kostade även dubbelt så mycket. Här ser vi två
sådana grammofoner från 1904
Nedanstående grammofon är en Victor III från 1913
...och här ser vi det fina detaljarbetet
Vi slutar vår bildkavalkad med bilder på två Victrola från 1918. Som vi
kommer ihåg så utmärker sig en Victrola genom att den är mer som en möbel
med inbyggt horn. Detta är en Victor Victrola VI
.... och här har vi en Victor Victrola XIV
Victor Talking Machine Company skiljde sig tidigt från de andra bolagen
genom att erbjuda artister av hög klass som nedanstående annons i
"Cosmopolitan" från 1904 visar
Detta var egentligen en mans förtjänst: http://www.ieee-virtual-museum.org/collection/people.php?taid=&id=1234683&lid=1
(1873-1951). Redan 1891, som tonåring, arbetade han tillsammans med Charles
Tainter med att spela in cylindrar till http://xroads.virginia.edu/~MA96/WCE/title.html
1893. Han var allt i allo, letade reda på nya sångare, förberedde
inspelningen och skötte utrustningen, ackompanjerade på piano mm.
Fred Gaisberg arbetade sedan hos Emile Berliner som pianoackompanjatör och
övervakade inspelningar och våren 1898 fick han i uppdrag att åka till
Gramophone Company Ltd i London för att hjälpa till med uppbyggandet av
inspelningslokaler och ta kontakt med artister. Gramophone Company Ltd hade
grundats året innan och då snart komplikationer uppstod besökte Eldridge
Johnson det nya företaget i juli 1898. Resultatet blev att Johnson sålde
rättigheterna till några av sina patent och gick med på att sälja delar och
komponenter direkt.
I december 1898 grundar Emile Berliner tillsammans med sin bror Joseph
Deutsche Grammophon Gesellschaft i Hannover och bygger upp en fabrik för
tillverkning av matriser och pressning av skivor.
Gramophone Company sätter nu samman delarna man får från Victor i Amerika
till färdiga Grammofoner. Man arrangerar också att få skivor pressade i
Hannover från matriser gjorda i Camden eller i deras nya lokaler i London.
Enligt en historia så hörde Gaisberg Caruso sjunga och var fast besluten att
spela in när han sjöng ett program av arier. Caruso förväntade sig en stor
summa pengar för ett kontrakt men Gaisbergs chefer vägrar godkänna utgiften.
Gaisberg gör ändå inspelningen i ett hotelrum i Milano och fick sedan
tillfredställelsen att uppleva Carusos berömmelse och hans bidrag till
skivornas finansiella succe. Gaisberg behöll sin tjänst som "senior
recording expert" hos the Gramophone Company enda fram till 1939.
Så här kunde det se ut vid en inspelning
För Victor var kvalitén på inspelningarna viktigt och man införde från
allra första början en
etikett
som man kallade "Red Seal" och som med tiden kom att symbolisera
högkvalitativa inspelningar med de bästa artisterna.
Som vi sett började allt i amerika men europa tog snart ledningen när det
gällde inspelningar. De flesta tidiga Red Seal skivor hade matriser som var
från europa och detta fick en höjdpunkt när man i mars 1902 släppte
Gramophone Company's inspelning av Caruso. Här ser vi skivkatalogen från
januari 1909
New Victor Record Catalogue
(January 1909), 126 sidor med skivor och artiser.
Man började ge ut fler och fler skivor och från 1919 kom det en katalog
varje månad med nya skivor
....och från 1923 kom det till och med varje vecka
....och det började också dyka upp tidningar som Phonograph Monthly Review
som kom ut första gången i oktober 1926.
Det börjar att bli lite stressigt då det ju bara återstår två dagar i denna
månaden
Här är en av de första inspelningarna som gjordes med Caruso i Milano av
Fred Gaisberg och the Gramophone Company
Enrico CARUSO 1902
Cavalleria Rusticana: Non t'amo piu
(Matrix:2877 -Milan- 30.Nov.1902)
Här är ännu en inspelning med Caruso som gjordes något år senare
Enrico CARUSO + Melba 1907
La Bohème: O Soave Fanciulla
(Matrix:C 4326-1 -New York- 24.Mar.1907)
....och vi ser att detta är en Red Seal skiva inspelad i New York.
Här ser vi två inspelningar med den kände Violinisten Mischa Elman
(1891-1967) där den första är från omkring 1910 och den andra från 1920
Redan på den tiden skilde man populärmusik, som hade svart
etikett
("black label") och var billigare mot klassisk musik som gavs ut på den
exklusiva röda etiketten ("Red Seal"). Vi kan här följa etikettens
utveckling från 1902 till c:a 1925
...och etiketten på de sista fullständigt akustiska inspelningarna:
I september 1908 tillkännagav Victor, att de skulle ge ut ett begränsat
antal dubbelsidiga skivor med svart
etikett.
Priserna var
10" enkelsidig $.60 dubbelsidig $.75
12" enkelsidig $1.00 dubbelsidig $1.25
Columbia hade tvingat dom till det med sina låga priser. Vi ser att de
två sista "black label" skivorna avbildade ovan är dubbelsidiga.
Red Seal skivorna kom först som dubbelsidiga 1923 då Victor hade haft
svårigheter att enas med artisterna.
Varför kan det inte göras snygga produkter idag, SF undantagen, när man
kunde förr, vilka arbeten på dessa spelare.
Kan man inte köra denna historielektion över två månader "eliot"?
Matnyttigt värre.
Tack "Bravo" - vi får se
Victor satsade enormt mycket på reklam och vad vore mer passande än att visa
lite Julreklam från förra seklets början
På den sista bilden ser vi Caruso som en stöddig typ bakom pulpeten.
Tjusigt värre, jul och musik, naturligtvis hör detta ihop.
De första elektriskt inspelade skivorna kom 1925 och de krävde modernare
skivspelare för att dra full nytta av inspelningens utökade frekvensomfång
och dynamik. Victor kallade dessa inspelningar Orthophonic och det är ett
uttryck som jag ofta undrat över då alla RCA Living Stereo skivor har
texten: Stereo-Orthophonic High Fidelity Recording.
I slutet på 1925 presenterade Victor Talking Machine Company fyra
ortofoniska modeller varav den största Credenza såg ut så här
Det är mycket fint träarbete som vi ser här